Brest - L'Aber Wrac'h - Il de Batz - Cherbourg - Duinkerken

7 september 2020 - Duinkerke, Frankrijk

Di.1 september L'Aber Wrac'h - Il de Batz. We vertrekken samen met Zeezot . Het is een motordag van 30 mijl. Wat een verademing geen hoge golven . We ankeren bij te eilandje Il de Batz, Zeezot schuift door naar de haven van Roscoff. Bull is hier eerder geweest maar kan t me niet meer herinneren.We zijn niet van boord geweest . Het water nivo is enorm tussen de 6 en 8 mtr. we ankeren zelfs 2x keer voor de zeker. Staan nogal wat rotsen onder water. En als t verval is wil je  niet op n rots blijven hangen.

Wo.2 sept. do.3 sept. Il de Batz - Cherbourg .Telefonisch palaver met Zeezot hun plan naar Cherbourg morgen. Wij besluiten deze dag. Dat betekent weer een nachttocht 135 mijl. Half 3 s'middags anker omhoog willen nu zeker met licht aankomen. Wind voorspelling 10-15-20kn ZW dus zeilen Joepi!.Gaat goed met de stroom mee gaan we zelfs 8,2kts voor ons best genoeg (gemiddelde is 5kn/puur).We zien Skik ook opschuiven hebben nog app contact komen ook naar Cherbourg.De Branding (zeekennissen, via Ocean People)  komen vanaf engelse kust deze kant op. Het weer kwam precies zo uit in de nacht 20+ zelfs . We hadden al een reef in t zeil gedaan . Moest in de nacht nog een erbij. De golven worden ook weer oncomfortabeler . Er is stroom mee en tegen. Weer verandert word kouder. Vermoeid komen de donderdag 4 uur s'middags aan in de haven van Cherbourg touwtjes dit keer even vast.  In tussentijd wel zittend een douche gedaan. We zijn uitgenodigd door Jackie en Rob (de Branding) word een fijn weerzien en gezelligheid. Zij doen dag hoppen eerst engelse kust nu franse kust.

Vrij.4 sept. Jaap en ik lopen s'morgens vroeg het stadje Cherbourg in. Scoren verse croissants en kopje koffie op frans terrasje . We vragen de Branding voor koffie en zo loopt Zeezot  binnen varen.En haken ook in voor bakje . O ja Skik ankert bij Cherbourg vlak om t hoekje van de haven. Even een overleg... Jaap en ik gaan eerst diesel tanken. En schuiven door naar ankerplek. We besluiten met zn 3 weer nachttocht er is gunstige wind zaterdag 10-15kn zondag 5 kn.Vrijd. nacht dikke regenbui gehad met even flinke wind en hadden Skipper en Co ankerwacht .Klaarwakker zijn we  liggen maar met 5 boten voor anker maar je weet maar nooit of er iemand of jezelf van anker slaat. Even kopje thee met cracker en daarna weer in de rust.

Zat.5 sept.- zo.6 sept. Cherbourg - Duinkerken (180 mijl.)Tussen 7 en 8u in de ochtend varen we met 4 boten uit Zeezot, de Branding, Skik en Bull lijkt wel weer op n kleine flottielje . Hebben marifoon contact. Allemaal onder zeil geweldig. We maken foto's van elkaar. de Branding wijkt uit naar Dieppe en wij gaan zien waar we uitkomen. In tussentijd maak ik indo maaltijd met nasi alvast klaar. Alle verse groente en fruit wat opmaken want we schieten zo aardig op. We gaan als n malle onder zeil stroom mee de Bull scoort 11.3 !!!kDe nacht verloopt rommelig we komen dicht tegen de shipping lane .Kruisen er vlak langs toch maar motor aan want we mogen er niet in terecht komen. Het is t drukste vaargebied ter wereld (zie foto). De shipping Lane mag je alleen haaks oversteken.  Bij Cap Grinez stroom tegen dit is zwaar inleveren we gaan nu maar 3kn. Komen niet heel lekker uit bij Nauw van Calais. Nouja ts niet anders met donker willen we ook niet aankomen voor tij stop bij Boulogne Su Mer. Ts weer doorbijten en uitzitten. Toch is het mn beste nachttocht geweest van deze 7. Ben wel moe maar niet zo erg als de andere. Wat maakt het zwaar dat zijn de golven, het geschommel voor ,achter, op en neer. Hele tijd je lijf je organen etc. heen en weer.Darmen zijn wel steeds van de leg. Dat zal er bij horen . Zodra je aan wal bent of stil ligt is t over. Maar goed ts en blijft zeil(top)sport. De euforie is aankomen. Skik is s'middags aangekomen Zeezot uurtjes later en Bull als laatste.(langst van het prachtige mooie weer kunnen genieten :)) Voor de haven van Duinkerken komt er groot container schip uit en 1 erin . De lichten staan op rood dobberen zo een half uur voordat de lichten weer groen werden. Half 5 touwtjes vast.!!Yep. We maken een wandeling met Albertien en Joop langs het strand/boulevard van Duinkerken. Wat een drukte iedereen loopt zowat met mondkapjes. Lijkt de Kalverstraat Amsterdam wel dit zijn we niet gewend. We nemen 1 drankje op terras. Weer terug Bull word eetcafe. De Nasi en gerechten maak ik klaar en smullen ervan. Giel komt ook nog aanwaaien die heeft bijgeslapen en even later Ernst zijn opstapper ook. Heb voor hun ook nog bordje. We slapen weer lekker.

Ma.7 sept. Skipper gaat schip ontzouten. Co poetst de boel van binnen weer. We drinken koffie bij Skik met zn allen. Het flottielje gaat afscheid nemen want ieder zal op zichzelf zijn reis naar Nederland verder gaan. Zeezot en Bull varen wel tegelijk weg. Ons plan is vandaag aan te komen in Blankenberg.

Dit is t voor nu we schieten aardig op en zijn zoals t nu gaat met aantal dagen in Nederland. Word vervolgd.

1. Frans en yvonne:
    7 september 2020
    Wat weer een geweldig verhaal. Je moet het in boek vorm uitgeven Ali . Je hebt verborgen talenten. Het was een behoorlijke rit. Een tijdje geen MarineTraffic. We zijn altijd weer blij als jullie weer onder de radar zijn. Ja Blankenberge is druk he .wij hebben daar nog vast gelegen met uitvaren smorgens. Dus pas op. Geniet nog van het laatste stukkie. Dikke zoen 💋
  2. Bonnie de Jong:
    7 september 2020
    Heb weer genoten van je verhaal, heb het gevoel dat ik er een beetje bij ben zo goed heb je de reis beschreven, nu dus nog het laatste stukje, wat een avonturen, dat neemt niemand jullie meer af.
    Hopelijk gaat jullie laatste traject van een leien dakje, tot gauw in Nederland.
  3. Marianne:
    7 september 2020
    Wij nemen ons (zeil) petje voor jou af Ali en ook voor jou Jaap! So far so good.
    We hebben van de verhalen genoten
    Dikke kus van Marianne en Wim
  4. A.J. Boonstra:
    7 september 2020
    Ook wij genieten van jullie belevenissen, knap hoor, doe het je het niet na. Wachten op jullie aankomst in hindeloopen. Veel.groetjes en een pakkerd
  5. Hieke:
    8 september 2020
    Tot over een paar dagen jullie gaan nu als een speer!!! En gelukkig geen pech meer onderweg!!! Dikke knuffel :)
  6. Thijs:
    8 september 2020
    super leuk om jouw verslag altijd weer te lezen. Nog even de laatste loodjes Alie
  7. Idahoukes:
    8 september 2020
    Wat weer een super mooi verhaal. Dank daarvoor. Wens jullie nog een fijne reis verder. Nog een klein stukje. En heeeel leuk om jullie binnenkort weer te zien. Dikke kus👍UT Ljouwert
  8. Hannie:
    10 september 2020
    Wat een mooie ervaring daar zo op zee! Leuk geschreven ook.
    Gr, hannie