Blankenbergen - Scheveningen - Amsterdam - Nieuwendam - Stavoren - Hindeloopen

15 september 2020 - Leeuwarden, Nederland

Vervolg van 7 september ma. Vertrek vanaf Duinkerken. Het word een prachtige mooie zeiltocht. Eindelijk even geen motorboot. Het is 35 mijl en komen rond 6 uur aan. Zeezot ligt iets eerder aan de steiger. Skipper  en Co  gaan aan wal benen strekken en vlakbij de haven is een Italiaans eettentje waar we belanden. Niet laat aan boord.

8 september di. dagje van 65 mijl is weer even serieuze tocht. Vertrekken om 7 uur. Bij Zeebrugge wat een mazzel zeg een 'bijna' aanvaring met een oliedrum die lag half onder water en schoof op n haar na langs Bull. Zag t vat vanuit raam van dekhouse. Bij Zeebrugge, Vlissingen en Maasvlakte is t altijd even opletten met de grote container schepen die daar varen. Ze zijn gemiddeld lengte van rond 200 mtr.32 mtr. breed Zie foto.  Onze aankomst in Scheveningen niet van te voren gemeld. We nemen de gok want ja als ze zeggen dat t vol is wat dan...De havenmeester is er niet meer rond 8 uur. De visiter steigers liggen vol ook al dubbel. We zijn n maatje meer  geen plek. Nu kennen we de haven van Scheveningen wel aardig dus weten we ook de kopsteigers verder op wel . We gaan langzaam aan naar binnen ja ook bezet maar ook n stevig schip met lengte en schuiven daar tegenaan.

9 sept.wo. Skipper meld zich bij de havenmeester. We liggen er prima en blijven nog n nacht. Bijkomen vandaag heerlijke wandeling gemaakt naar t strand. Bij Simones de vishandel kan ik ook niet voorbij lopen. Wat n vis en wat n prachtige winkel. Ik scoor verse tonijn, gamba's, Hollandse garnalen. (krijgen nl vanavond bezoek van zeekennissen v. 2015 die wonen hier vlakbij en gaan bijkletsen) . Jaap en ik  doen samen een n lunch op de haven en een siësta.

10 sept.do. 7 uur vertrek met de stoom mee . Het weer is wel oké maar we zijn weer een schommelbak. Aankomst 14.00 uur in de Marina haven Amsterdam. Daar hebben we nog niet eerder gelegen. Dat is vlakbij restaurant Loetje. Het is daar erg druk er is wel plek. Nou ja hier lig je voor even ( een parkeerplaats voor schepen) . We zijn moe en doen even een siësta. Zie ik oproepen gemist en app. Huib Jan en Janet (uit Lwd, ook zeezeilers) zien dat we in Amsterdam zijn aangekomen. En hebben die avond een theater avond. En hadden gereserveerd bij Loetje. En ze nodigen ons uit. Hoe toevallig kan dit zijn.Ha ha snel, snel we komen eraan we liggen vlak naast t restaurant. Dit word een kort samenzijn maar wel heel gezellig.

11sept.vr. We schuiven door naar jachthaven Twellegea , Nieuwendam Een klein uurtje varen. Hier liggen we meestal als we Adam aandoen. Vlakbij het Vliegerbos en is een uniek stukje Adam. Had gister voor de zekerheid gebeld voor plek . Walter, de havenmeester komt aan boord voor een kletspraatje. Want die hebben we dus 5 jaar lang niet gezien. Eerst even naar de slager want Co weet haar adresjes daar. Rondje gelopen. Heb vanmorgen voorbereidingen gedaan voor bezoek voor vanavond . Frans en Yvonne, zeevrienden vanaf 2012. Heb wat snavelhapjes gemaakt . Word gezellig en met hun hondje 'Doutzen' van 1 1/2 erbij.

12 sept.zat. Steeds vroeg wakker. Dat krijg je van al die tochten . Het word nu Stavoren. Eerst door de Oranjesluizen. Is weer even gedoe daar erg druk helemaal met de mooie weersvoorspelling. Wat is t Markermeer en IJsselmeer klein....en druk....Ts opletten geblazen. We kunnen wel zeilen dat is mooi. In Stavoren ook niet gereserveerd. Dus langzaam in t kommetje en ja ook aan de kade helemaal vol ze liggen zelfs dubbel. Het word aanleggen bij Bruine Vloot . We draaien langzaam schip om en staan klaar met de touwen komt schipper van bruine vloot eraan en vragen om toestemming voor nacht langs zij. Geen probleem en helpt met touw. Was trouwens ook weer dag varen. We gaan aan wal en naar favoriete eetcafe Max. Een drankje en n hapje.

13 sept. Ja feestdag. Amarins, Jardina en Trevi komen rond koffie tijd aan boord. Het word gebak bij de koffie. En Trevi gaat voor t eerst meevaren. We hebben de Bull in 2015 naar Portugal gebracht. En vandaaruit onze zeetripjes gemaakt. Trevi is geboren in 2016. Word zn eerste zeiltocht. Ama en Dina zwaaien ons uit. We doen alleen de Genua uit ts maar uurtje varen naar Hindeloopen. We hijsen de piratenvlag, we verkleden ons alle drie als piraten en komen  zo Hindeloopen binnenvaren. Voor Trevi maakt dit indruk en t was veeel te kort.  We lunchen nog aan boord en gaan wel meteen met de kids mee terug naar Lwd. Van de week en komende tijd de boel opruimen en winterklaar maken. Skipper en Co zijn blij terug te zijn en ook eigenlijk wel trots. 1530 zeemijlen van Portugal naar Hindeloopen. Dat samen gedaan. ;).

Lieve mensen, dit is t reisverslag. Bedankt voor t lezen en jullie reacties. Tot een volgende reis .....

1. Jolanda Lindeman:
    15 september 2020
    Wat een prachtig reisverhaal! En wat leuk dat Trevi mee heeft gevaren! Fijn dat jullie weer thuis zijn...welkom! Jeetje waar blijft de tijd. Lfs jo xxx
  2. Pascale Selva:
    15 september 2020
    Fijn dat jullie terug zijn en wat een prachtige ervaring!
  3. A.J. Boonstra:
    15 september 2020
    Blij dat jullie zonder ongemakken "thuis"zijn gekomen
    Hopen jullie snel weer eens te zien.
    Kus Anne en Frouke
  4. Idahoukes:
    15 september 2020
    Mooie foto’s en weer een prachtig verhaal. En allemaal weer compleet in Ljouwert. Dank je voor de mooie verhalen. We zien je hoop ik binnenkort lieve groet wies en Ida.
  5. Frans en yvonne:
    15 september 2020
    Jullie hebben het toch maar geflikt. Je mag trots zijn. Met z’n tweeën. Tis niet niks. Wij hebben het onwijs gezellig gehad in het vliegenbos. Heerlijke snavelhapjes. Wil het recept van de overheerlijke soep. En wat het mooiste was: is jullie weer te zien. Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen. Dikke kus we spreken elkaar weer snel. Pant siejn.
  6. Jacky:
    15 september 2020
    Hebben de laatste weken met jullie meegeleefd en heerlijk om jullie avonturen te lezen Goed gedaan en fijn om te horen dat jullie weer veilig zijn aangekomen!! Groetjes Rob en Jacky
  7. Harry en Mieke:
    15 september 2020
    Fijn te horen dat jullie de reis goed hebben doorstaan en heelhuids en zonder verdere problemen weer in Nederland zijn aangekomen. Diep respect voor deze onderneming en jullie doorzettingsvermogen. We hebben genoten van je verhalen die soms best wel spannend, toch ook nog met de nodige humor werden gebracht. Ik las onlangs over aanvallen van orca's voor de Spaans/Portugese kust die sommige zeilers de stuipen op het lijf hebben gejaagd maar gelukkig is dit jullie niet overkomen.
  8. Sijtske Leeuwen:
    16 september 2020
    Je kan prachtig vertellen kom snel lang om het live te horen.
    Groetjes Sijtske.
  9. Janny:
    Heerlijk vond te lezen. Fijn dat jullie huis zijn. Liefs Janny
  10. Nienke:
    16 september 2020
    Wat heerlijk voor jullie dat de reis zo goed is gegaan.maar ja jullie hebben ook veel zeemijlen achter de kiezen.Ervaren zeezeilers.mooi dat de boot nu weer in Nederland is. En volgend jaar de Azoren. Fantastisch.
    Tot ziens in Friesland. Anton en Nienke
  11. Marianne:
    16 september 2020
    1530 zeemijlen en samen gedaan. Echt zó knap van jullie!! Heel veel respect voor jullie!
    Liefs van ons uit Portugal. Marianne en Wim
  12. Paula:
    27 september 2020
    Prachtige reis, en leuk zo’n verslag, maar ook weer fijn dat jullie thuis zijn.
  13. Tom & Karine:
    28 september 2020
    Leuk verslag , fijn dat jullie weer goed zijn aan gekomen. liefs tom men karine